Terug naar het warme weer!

12 maart 2018 - Raglan, Nieuw-Zeeland

Christchurch is een plek waarover de meningen van backpackers erg zijn verdeeld. 'Eén nachtje daar is genoeg, er is niet zoveel te doen en het centrum staat vol met stijgers en wegwerkzaamheden' is iets wat ik een aantal keer heb gehoord. Ik besloot 3 nachten te verblijven in deze interessante stad! Het begon met het weerzien van Nicole (die ik de volgende dag alweer uit moest zwaaien toen ze naar het vliegveld ging). Ze had al 6 dagen doorgebracht, dus van haar kreeg ik een kleine rondleiding door de stad met hier en daar wat feitjes over de historie van de stad. We eindigde uiteindelijk op een klein terras midden tussen de vervallen gebouwen, waarbij we een hamburger bestelde bij een bus die was omgetoferd tot een bar.
De volgende dag zijn we naar Quake City gegaan. (Voor de mensen die er niet bekend mee zijn. Nieuw Zeeland ligt op de grens van twee aardplaten. Waardoor ze vaak wordt getroffen door aardbevingen). In 2010 en 2011 zijn er twee grote aardbevingen geweest in Christchurch, waarbij tijdens de 2e wel 185 doden zijn gevallen en heel veel gebouwen niet konden blijven staan. Ik wist van de aardbevingen af, maar in het museum kwam het besef pas echt. Er was een film te zien waarin bewoners hun persoonlijke verhaal vertelde over het moment van de aardbeving. Ik heb een uur lang met ongeloof zitten luisteren. De vervallen gebouwen in de stad maken daarna ook meer indruk. Nu, 6 jaar later zijn ze nog steeds bezig met de heropbouw van de stad. Wanneer je door de stad loopt word je omringt door streetart, herdenkings monumenten, de beroemde ingestorte cathedraal en een prachtig groot park. Lastig te begrijpen dat sommige de stad niks aan vonden...

Mijn volgende, en tevens laatste onbekende stop, was Kaikoura. Een plek waar je walvissen kon spotten, maar deze activiteit heb ik maar even laten schieten. Ik moet natuurlijk nog wat overhouden voor een volgende reis om te doen! Het weer was ook niet optimaal, maar mij hoor je niet klagen, want we hadden een hottub bij het hostel! Zat ik dan, in de regen, in een warm bad... genieten!

Vanaf Kaikoura begon mijn reis richting Auckland, waar het allemaal begon. Naja dat was het plan. Toen ik mijn buschauffeur vertelde dat ik naar Raglan ging voor mijn laatste weekje snapte hij niet dat ik daarvoor eerst helemaal naar Auckland zou gaan. En gelijk heeft hij, maarja mijn hoofd (en internet) zei: de bus stopt in Auckland, dus ja dan is het niet anders... maarja natuurlijk kan het anders!

Na een lange dag in de bus en op de boot (10 uur onderweg), kwam ik aan in Wellington, waar een simpele versie gaande was van de gayparade die wij kennen uit Amsterdam. Ook zonder grachten leuk om te zien! Vroeg naar bed, want ook weer vroeg op!

5.30 ging de wekker. Na 8 uur in de bus te hebben gezeten werd ik afgezet vlakbij Raglan. In het plaatsje waar ik uitstapte stonden Iris en Bart mij al op te wachten!! Iris, een vriendin van de ALO, is samen met haar vriend een week geleden in NZ aangekomen en gelukkig waren onze planningen zo dat we elkaar konden zien! Nu dus gezellig een aantal dagen samen in Raglan, een plaatsje waar ik al eerder was om te surfen! Gister na aankomst scheen de zon volop en in vergelijking met het zuidereiland is de temperatuur flink gestegen, dus tijd om te zwemmen!
Cycloon nummer 3 is onderweg naar NZ, dus slecht weer voorspeld voor vandaag en morgen. Maar de kenners hier zeiden dat we gewoon konden gaan surfen vandaag, yess!! Het was weer heerlijk :) ik heb een kleiner bord dan vorige keer, dus wat instabieler, maar ook daar kan ik het nu mee, yes! Het weer viel gelukkig mee. Eind van de middag wat regen, maar dat was niet erg, want wij zaten lekker in de hottub!
Wat is dit toch een fijne plek... It's good to be back!!